איזה חיסון כדאי לבחור? / פרשת ויגש / חומש בראשית

ט׳ בטבת ה׳תשפ״א (דצמבר 24, 2020)

בפרשת ויגש אנו עדים למפגש המרגש בין יוסף לאחיו. ״ויאמר אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי מצרימה. ועתה אל תעצבו ואל יחר בעיניכם כי מכרתם אותי הנה כי למחיה שלחני אלהים לפניכם״.
יוסף נחשף בפני אחיו שהוא אחיהם. הוא אומר להם – אמנם אני זוכר שמכרתם אותי למצרים ואולם לאחר מעשה אל תהיו עצובים ואל תכעסו על עצמכם שמכרתם אותי. נסו לראות את התמונה הגדולה. ראו את ההשתלשלות. הודות למעשה זה אני יכול עכשיו לתמוך בקיום המשפחה.
הנה המסר שמוצא בסיפור הזה חנן פורת; לדבריו מלחמת האחים הזו מלמדת אותנו שבגלל מלחמות אחים יוצאים לגלות. בכל שלב בהיסטוריה שלנו, כשרצינו לזרוק זה את זה לבור, כשהיתה בינינו שנאה וקנאה, התוצאה היתה טראגית. לאחרונה יש לי תחושה שההיסטוריה חוזרת, די ברור שכולנו (העם וההנהגה) נמצאים במצב של פילוג ופירוד. והשאלה הנשאלת היא איך מתחסנים בפני התופעות האלה כדי שנצליח לשרוד בעתיד?! במקום להתפרק, שמשפחה תהפוך לעם, וכל ישראל אחים.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

המדינה שלנו והעולם כולו עוברים טלטלה. לעיתים אני מזכיר כאן שהחכמה היא להגיע לשורש, לסיבה שבגינה הגענו למצב מסוים. הרמוניה זו המוסיקה של החיים. בלי הרמוניה וזרימה אין ממש חיים. למעשה הטבע מאותת לנו מכל הכיוונים שכדאי שנתאפס ונחיה בהרמוניה אחד עם השני. החיבור יחזק אותנו. פירוש המילה חיסון זה להתחזק, מלשון "חוסן". גוף חזק הוא גוף בריא. החיסון שמוצע בימים אלה זאת חכמה מאד קטנה לדעתי. אני לא מזלזל בחיסון אבל זה רק יפתור באופן חלקי ביותר בעיה הרבה יותר גדולה שקיימת אלצנו. מה עם התמונה הגדולה יותר?

היוגה היא לא רק פעילות גופנית שאמורה לחזק ולהגמיש את הגוף, ללמוד איך לנשום ולהרגיע את הנפש. נכון שהמזרן הוא מגרש האימונים שלנו, אבל היוגה באמת באה לידי ביטוי בעיקר ברגע שקמים מהמזרן, בתפקוד שלנו עם עצמנו וביחסים שלנו עם אחרים. אני מאחל שנתחסן בחיסון הערבות ההדדית כי זה החיסון החשוב ביותר לדעתי שאנחנו כעם זקוקים לו היום.

שבת שלום,
עדי

נ.ב. ״החיים זה מה שקורה לך בזמן שאתה עסוק בלתכנן תוכניות אחרות״, ג׳ון לנון.
נדמה לי שאין אדם שלא חווה את המציאות הזאת בחודשים האחרונים.

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה