ביקורת (בונה)/פרשת דברים/חומש דברים

ד׳ באב ה׳תש״פ (יולי 25, 2020)

חומש דברים פותח בדברי תוכחה. משה רבנו מוכיח את בני ישראל אך רק ברמז. הוא אינו מפרט את החטאים ואת הנפילות של עם ישראל, הוא רק רומז להם בכמה מילים את שמות המקומות שבהם חטאו ומקווה שיבינו שעליהם לתקן.
בדרך כלל שום אדם אינו אוהב לקבל ביקורת. ועם זאת, אדם חכם מבין שהביקורת עשויה לעזור לו להשתפר. וכאן הדבר תלוי בעיקר במבקר. אם המטרה של המבקר היא בביקורת עצמה, הרי שדבריו ייאמרו ולא יחוללו שום שינוי. אך אם המטרה היא לעזור לחברו, יחשוב כיצד לאמר את הדברים בצורה נכונה כך שיהיה קל לחבר לקבל את הדברים.
משה רבנו, בענווה שלו ובאהבתו לעם ישראל, מלמד אותנו כיצד אפשר לאמר את הדברים בתמציתיות ובלי לפגוע, וכך לפעול על המקבל שישנה את דרכיו.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

מערכות היחסים שלנו מבוססות על דיבורים. חומש דברים מלשון דיבורים. כמה חשוב להקפיד על דיבור נכון. כמורה ליוגה אני נדרש למצוא איזון בין המורה הסמכותי ולעתים הקשוח לבין המורה המכיל והרגיש. לא קל למצוא את האיזון הזה. לפעמים דיבור בוטה עלול להרחיק תלמיד מהשיעורים שלי ואולי מהסטודיו. מצד שני, לפעמים רגישות יתר עלול להשאיר את התלמיד במקום שבו הוא נמצא למשך זמן רב.
בסופו של דבר מטרת התרגול היא להביא את המתרגל להשתפר ולעשות שינוי משמעותי בחייו. במוקדם או במאוחר אם זה לא קורה סימן שאני כמורה לא עשיתי את עבודתי כראוי.
מאחל לעצמי להיות מספיק גמיש כדי לדבר עם כל מתרגל בשפה שתדבר אליו ובאמת לעזור למתרגלים לחולל שינויים מהותיים בחייהם.

שבת שלום ומבורך,
עדי

נ.ב. ביום חמישי ה 6 באוגוסט נקיים את הערב השנתי של הסטודיו בנושא:  הקשבה. אתם מקשיבים:)?
כולם מוזמנים! לחצו כאן לפרטים נוספים אודות האירוע.

נ.ב.ב. השראה לכתיבה מהדברים של הרב נחמיה וילהלם על הפרשה.

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה