ה״דיאטה״/פרשת שמיני/חומש ויקרא

כ״ד בניסן ה׳תש״פ (אפריל 18, 2020)

ד״ר הנס גוסלר היה מראשי המנהל במשטר הווימארי שקדם להיטלר. באחת הסעודות הרשמיות הבחין שכנו לשולחן, אדמירל בצי הגרמני, שגוסלר אינו טועם מן המזון שהוגש. אדוני הנכבד מקפיד על דיאטה? – שאל הגנרל מתוך נימוס. כן- השיב גוסלר, אני שומר את הדיאטה, עליה הקפידו הורי במשך שלושת אלפים שנה. בכך התכוון לכללי הכשרות ולהינזרות ממאכלים אסורים.

לקראת סוף הפרשה מפורטים בעלי החיים המותרים (הכשרים)  והאסורים באכילה. אגב, התורה היא הראשונה בהיסטוריה שמזכירה מה מותר ומה אסור לאכול.

עד לתקופת נוח והמבול אוכלוסיית העולם היתה צמחונית. אחרי המבול הותר לאכול בעלי חיים, עופות ודגים. בזמן הגאולה נאמר שנחזור להיות צמחוניים.

אסא קיסר שלדעתי מוביל היום את התנועה הכל כך חשובה – טבעונות ביהדות מסביר בצורה מופלאה מדוע התורה התירה לאכול בשר עוף ודגים אבל למעשה בימינו ההתייחסות לבעלי חיים זה ממש צער בעלי חיים וודאי שהתורה אוסרת לצער בעלי חיים.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

ה״יאמה״ הראשונה (מתוך חמש) ביוגה מדברת על אי פגיעה. אי פגיעה במחשבה, דיבור ומעשה. הנושא הוא מורכב אבל אני חושב שהרעיון ברור. התזונה היוגית היא צמחונית גם בגלל החוק הזה. ברובד קצת יותר עמוק, ההבנה היא שכולנו אחד (כמו ביהדות וקבלה) ואם כולנו אחד אז איך אני יכול לפגוע במישהו אחר? זה הרי כמו שאפגע בעצמי. ברובד הפיסי אני מאמין שתזונה מן הצומח היא התזונה הטובה ביותר והמותאמת ביותר לגוף האדם. בריטריטים שאנחנו מקיימים פעם-פעמיים בשנה האוכל הוא טבעוני וגם הלא טבעונים מאד נהנים מהאוכל ולא מרגישים שחסר להם דבר.

אז אחרי המצות של פסח והחודש האחרון בבית, אולי כדאי שנאמץ לעצמנו איזושהי דיאטה. זה יעזור לנו יותר מכל תרופה/חיסון בעולם כדי למנוע הידבקות בקורונה.

שבת שלום ומבורך,
עדי

נ.ב. השראה לכתיבה מהספר פרשה ולקחה של משה גרילק.
נ.ב.ב. התמונה מריטריט בקיבוץ תובל אחרי סשן ״אכילה מודעת״.
נ.ב.ב. מומלץ לראות את הסרטון של אסא קיסר שמצדד בטבעונות ביהדות. הקליקו כאן לצפייה

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה