"מורשה" רק ברמת השרון? / פרשת וארא / חומש שמות

כ״ט בטבת ה׳תשפ״א (ינואר 13, 2021)

פרשת וארא מספרת את שבע המכות הראשונות שנחתו על מצרים בטרם הואיל פרעה להיענות בטובו למשה רבנו ולאפשר את יציאת בני ישראל מעבדות לחירות. משמעות הפסוק ״והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לכם מורשה אני ה׳״ היא שאלוהים מוריש לעם ישראל את הארץ הזו, ואכן מורשת (מורשה) היא מילה שגורה בתרבות היהודית עוד מימי יציאת מצריים. התפקיד שלנו אז וגם היום הוא לא רק לקבל את הארץ הזו אלא להמשיך להוריש את המהות והמסורת היהודית לדורות הבאים. ועוד דבר מעניין שניתן לשים לב אליו זה התואר של משה. משה רבנו. משה היה הרי גדול הנביאים אך לא קוראים לו משה הנביא. משה היה מחוקק. משה היה שופט. הוא היה מצביא גדול. משה הוציא בסופו של דבר את בני ישראל ממצרים. הוא היה מדינאי, מנהיג. ובכל זאת קוראים לו משה רבנו. זאת מפני שהוא היה הרב הראשון, המורה הראשון של בני ישראל. מהדברים האלו ניתן להבין עד כמה המסורת היהודית מעריכה את ערך הלמידה, ההוראה והחינוך.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

אני מורה ליוגה ומטפל בתאי יוגה מסאז׳. בין היתר אני מלמד סגנון יוגה בשם אשטנגה ויניאסה שנוסדה במייסור בהודו. לא פעם שואלים אותי אם אני מלמד אשטנגה ויניאסה באופן מסורתי. אני עונה שכן. ואלה שרוצים ללמוד לפי המסורת מגיעים ללמוד אצלנו בסטודיו. אותה השאלה נשאלת לגבי קורס המורים שאנחנו מעבירים בסטודיו. בתחום התאי יוגה מסאז׳ – אני מעביר קורס להכשרת מטפלים בתחום. אותן השאלות נשאלות בטלפון. האם אתה מלמד באופן מסורתי? במקרה של תאי יוגה מסאז׳ התשובה היא לא. התחום עבר הרבה מאד שינויים בשנים האחרונות. אני זרמתי עם השינויים (לטובה לדעתי) ולכן איני מלמד באופן מסורתי. יש כאלה שמחליטים לא ללמוד אצלי כי איני מלמד באופן מסורתי. אני מאד מכבד את זה. כל זה מלמד אותי עד כמה מורשת ומסורת חשובות לעם שלנו. ועד כמה שחשוב ערך הלמידה, ההוראה והחינוך.

שבת שלום ומבורך,
עדי

נ.ב. השראה לכתיבה מהדברים של הרב ישראל מאיר לאו על הפרשה.

נ.ב.ב. הנה קישור לשיר מסורת מתוך המחזמר "כנר על הגג" על פי הסיפור "טוביה החולב" של הסופר שלום עליכם בתיאטרון הקאמרי (צילום ועריכה- אליצור ראובני)

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה