על מעקה, סטודיו, נייד ומחשבות טובות/פרשת כי תצא/חומש דברים

ז׳ באלול ה׳תש״פ (אוגוסט 27, 2020)

״כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך ולא תשים דמים בביתך כי ייפול הנופל ממנו״. רעיון פשוט ודי טריוויאלי. קרוב לוודאי שאם בונים בית חדש ניתקל בקשיים חדשים ולכן כדאי להיעזר בכללי זהירות כדי שאף אחד לא ייפגע.

כמו שהזכרתי בעבר, לכל רעיון בתורה יש רובד פנימי וחיצוני. רובד גילוי ונסתר.

ברובד הפנימי יותר, כתבו המפרשים שיש בפסוק מעלה רמז לשמירת המחשבה מהרהורים אסורים.

שמירת המחשבה היא המעקה לראש, שהוא גג האדם. וכמו שאדם נמצא על גג ללא מעקה, הרי הוא בסכנה, כך מי שאינו שומר על מחשבותיו, הרי הוא בסכנה גדולה, ליפול ביצר הרע.

״המעקה״ הוא שם קוד למעקות ולמעשים רבים שעלינו לעשות, לצאת ולהילחם בשליליות וביצר הרע כדי למנוע נפילות ולהיטיב את חיינו.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

התרגול של היוגי הוא בעיקר בראש, במחשבה. כל התרגול הפיסי שאנחנו עושים נועד בעיקר כדי לחזק להגמיש ולטהר את הגוף כך שנוכל לעסוק ברובד גבוה יותר. המחשבה/ההכרה. אם לא נהיה עסוקים באי נוחות בגוף הפיסי לדוגמא: מיחוש/כאב בגב, ברכיים כואבות וכדומה, נוכל להפנות את המיקוד שלנו לעבודה על המחשבה, לטיהור המחשבה. על יצירת מחשבות טובות.

אני נוהג לצחוק לעתים בשיעורי היוגה ולאמר לתלמידים שישאירו את המחשבות הלא רצויות (למשל פחדים) מחוץ לדלת בכניסה לסטודיו. כך יותר קל לזרום בשיעור עם אתגרים חדשים שאנחנו מציבים בשיעורים. בסוף השיעור, אם הם רוצים, הם מוזמנים לאסוף אותן.

בתרגול מדיטציה בישיבה שקטה אנחנו מתבוננים על המחשבות שלנו כמו ממעוף הציפור ולא מתערבים בהם. באופן הזה מפלס ״רעשֿ״ המחשבות יורד באופן דרמטי ואפשר לראות/לחוות את החיים בצורה בהירה יותר.

שבת שלום ומבורך,

עדי

נ.ב. המלצה שלאו דווקא קשורה לחכמת היוגה: לכבות את הטלפון הנייד לפרקים מסוימים במהלך היום. לדעתי הטלפון ״החכם״ הוא ה מחלה של הדור שלנו. קורונה זה כמעט אפס לעומת ההשפעה שיש לטלפון על המחשבה שלנו וכמובן על החיים שלנו.

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה