על פרה חוקה ותמימות/פרשת חקת/חומש במדבר

ה׳ בתמוז ה׳תש״פ (יוני 27, 2020)

הפרשה מתחילה במצוות פרה אדומה. ״זאת חקת התורה אשר צוה ה׳ לאמר דבר אל בני ישראל ויקחו אליך פרה אדומה תמימה אשר אין בה מום״. מצווה לא ברורה. פרה אדומה היא פרה שצבע שערה חום אדמדם. משתמשים באפר שלה לטיהור אנשים שנטמאו. לפני תיאור המצווה נאמר ״זאת חקת התורה״. כלומר, זוהי חוקה. מדובר במצווה ללא טעם. ובעצם אומרים לנו, לא לחפש סיבות ונימוקים.
דורות של חכמים דנו בטעמי המצוות. בטעם הגלוי ובטעם הנסתר בניסיון להבין את הציוויים. יחד עם זאת דנו בשאלה האם צריך בכלל לנסות ולהבין הכול. 
יש פה אתגר. רצון ללמוד כמה שיותר ולפענח חוקים סתומים. ומנגד, יש פה אזהרה מפני זלזול בערכן של מצוות שאנחנו לא מצליחים להסביר לעצמנו.
היהדות מעודדת לשאול שאלות ולנסות להבין אבל לפעמים גם אם לא מבינים, כדאי להרפות.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

הרבה תורות/חכמות קדומות מסתמכות על מישהו שהגה/המציא משהו ואחרים שהלכו בעקבותיו. ברפואה סינית לדוגמא: סיני אחד לפני כ 5000 שנה שרטט מפה של המרידיאנים (ערוצי האנרגיה) בגוף. מאז, בגדול אלה שלומדים רפואה סינית מאמינים לאותו סיני ששרטט את מפת המרידיאנים ומדקרים בנקודות על מרידיאנים.
בבריאות טבעית לדוגמא: ידוע שצום הוא המרפא החזק והשורשי ביותר. יוגים ומקובלים במשך מאות ואלפי שנים הכירו את סוד הצום וצמו על בסיס קבוע. לטובת התפתחותם הרוחנית ובריאותם הפיסית. אין לנו מושג איך המערכות בגוף שלנו מרפאות ומשקמות את עצמן ובאיזה סדר, ובכל זאת זה קורה.
סוד גדול בהתפתחות אישית ו/או רוחנית זה קבלת עול/להתמסר. להתחבר לאמת הפנימית שלנו ולהחליט לעשות דרך גם אם אני לא מבין. אני חושב שמי שמיישם את זה באמת חי בשמחה גדולה. לקחת את הכוחות שלנו ולהידבק בתמימות הזאת.

[בתמונה: gomukasana, ובעברית – תנוחת ראש פרה. אם מסתכלים על התנוחה מקדימה ובעזרת הרבה דמיון, אפשר לראות שהרגליים הן כמו השפתיים של הפרה והידיים הן האוזניים שלה)

שבת שלום ומבורך,
עדי

נ.ב. השראה לכתיבה מהדברים של סיון רהב מאיר על הפרשה.

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה