״שובבים״ / פרשת שמות / חומש שמות

כ״ג בטבת ה׳תשפ״א (ינואר 7, 2021)

פרשת שמות פותחת חומש חדש ותקופה חדשה. התחלת הגלות של ישראל במצרים. ראשית התקופה בעבדות עם ישראל וסופה גאולה, יציאה לחרות ובנייה מחדש. זהו תהליך שנמשך שישה שבועות ונקרא בלשון הקבלה: ״שובבים״ – ראשי התיבות של ששת הפרשות הקרובות: שמות, וארא, בוא, בשלח, יתרו, משפטים. ״שובב״ הינו מצב תודעה של חוסר אחריות ובתקופה זו אנו מקבלים הזדמנות לתקן כל גילוי בעבר של חוסר אחריות מצידנו.
אם נתייחס רגע לסיפור בני ישראל במצרים כמראה להתפתחות נפש האדם נוכל לזהות שני כוחות ומצבי תודעה מנוגדים אשר מתגלים בפרשה: מצד אחד בני ישראל ששבויים בעבדותם במצרים ומתלוננים בפני משה שהגיע להצילם. אלו הם אנשים ששבויים בצורת חשיבה מקובעת ומשועבדים (בין היתר להרגליהם). קשה להם לעשות שינוי אפילו שזה לטובתם. מצד שני, אנשים שמגיבים כמו משה, נלחמים בעבדות ועושים מאמץ לצאת ממצבים לוחצים (מצרים) כשידם על העליונה.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

קשה שלא לראות כיצד פרשות התורה כל כך רלוונטיות לתקופה הנוכחית. האם אנחנו עבדים או באמת בני חורין? האם אנחנו חיים את החיים שלנו עם תפיסות עולם נכונות או שגויות? האם אחרי שנקבל חיסון קורונה נוכל להסיר אחריות מלקיים אורח חיים בריא או שאחרי הדקירה אנחנו יכולים להמשיך לחיות איך שבא לנו (לעיתים גם בחוסר אחריות)? והרי דווקא "לעשות מה שבא לי" זו עבדות (כניעה חולשות של עצמנו) לעומת לקיחת אחריות על אורח חיים בריא (גם אם זה לא קל לעשות שינוי כזה). לעשות פעילות גופנית, לאכול בריא, לנהוג באכפתיות לזולת (כי כולנו אחד), לסדר את הראש בצורה כזאת שהתוצאה תהיה חוויית רגשות חיוביים. האחריות הזאת (היוגיסט האמיתי מאד אחראי ומסור להתפתחות שלו ושל הכלל) לדעתי היא שתפתח לנו את הדלת לטובת היציאה מגלות אל עבר גאולה פרטית וכללית.

שבת שלום, עדי

נ.ב. השראה מהדברים של רפאל כהן על הפרשה.

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה