שורשים עצים וחושים/פרשת שופטים/חומש דברים

ז׳ באלול ה׳תשע״ט (ספטמבר 7, 2019)

חומש דברים (החומש החמישי) הוא למעשה תוספת של משה רבנו לארבעת החומשים הראשונים.
בספר זה מקבלים יותר פרטים, כיצד לנהל חיים טובים, רצויים וראויים. כדי שזה יתקיים משה אומר לנו ״שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך..״. לפי פנימיות התורה השופט הוא החוכמה (בנפש שלנו) והשוטר הוא המבצע. כדי שנחיה חיים טובים וראויים, חשוב לחבר את החוכמה שלנו למעשים שלנו. השופט מחליט איזה רצון לבחור (לברר) בתחומי החיים השונים: בעבודה, בזוגיות, בתזונה (מנגו מתוק או דוריטוס אש J) וכו׳ ולהעביר את הרצון הזה דרך שערים. אפשר לפרש את השערים האלה כחמשת החושים שלנו. ההתבוננות שלנו ברצונות האלה מולידה מעשים. מולידה פירות. מה נכנס בשער ומה יוצא מהשער.
בסוף הפרשה מנחים אותנו לא לכרות עצי פירות. הסבר אחד הוא שהאדם נמשל לעץ השדה והוא נותן פירות. התפקיד שלנו להתחבר לשורשים הפנימיים שלנו (החוכמה) ולהוליד פירות ולכן אם נכרות אותם, אנחנו לא נוכל להוליד פירות ראויים שהם המעשים הטובים שלנו.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

במימד התרגול שלנו דרך חמשת החושים, התרגול הוא חווייתי. התרגול הוא עוצמתי ומוליד פירות כשהוא נטמע בגוף. בתרגול שלנו כמתרגלי יוגה אפשר לחוות חיבור לשורש בכפות הרגליים בעמידה, בעצמות הישיבה בישיבה, בקודקוד הראש בעמידת ראש, בכפות הידיים בעמידת ידיים, ועל כף רגל אחת בתנוחת העץ.
הביטוי של השתרשות ועבודה עם חמשת החושים בא לידי ביטוי בכל כך הרבה תחומים נוספים בחיים. בלי שאני לומד להשתרש ולהגביר את תשומת הלב שלי, אני עלול לחוות את החיים כמו עלה נידף ברוח.

שבת שלום ומבורך

נ.ב. זכיתי לכתוב את השורות האלה באוויר הצח של הרי ירושלים עם נוף נפלא של עצי קטלב מסביבי. התיישבתי לכתוב לאחר ביקור אצל תמר. ביקשתי מתמר ייעוץ לגבי קורס המורים שאנחנו עומדים לפתוח בחודש ינואר (תמר רוטשטיין מורה ותיקה ליוגה שמכשירה מורות ליוגה כבר שנים). תודה תמר על העצות הטובות.

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה