הארת התודעה/פרשת בא/חומש שמות

ו׳ בשבט ה׳תש״פ (פברואר 1, 2020)

בפרשה מסופר על שלושת המכות האחרונות (ארבה, חושך ומכת בכורות) שהבורא מביא על המצרים.
מצד אחד, נראה שהתורה מלאה באלימות. אלימות כלפי אנשים, כלפי אומה, כלפי פרעה וכו׳. מצד שני כתוב על התורה שדרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. השאלה היא מה המטרה של האלימות הזאת? מצד הבורא, האלימות לא נועדה על מנת לנקום בהתנהגות לא נאותה.
לפי פנימיות התורה, המטרה היא להאיר מקום ספציפי בתודעה. המכות הן לא סתם עשר מכות יצירתיות. המכות האירו את התודעה של פרעה וכל מי שנמצא במצרים, ולכן אין קשר בין אלימות למכות מצרים. אדם אלים, רוצה להוציא את העצבים שלו על מישהו אחר.
אצל הבורא זה לא המצב, הבורא רצה להביא את האנושות לתודעה חדשה ואת פרעה לתודעה חדשה. עשר המכות הם עשרה תהליכים שבאמצעותם אדם משנה את דעתו ממצב תודעתי של פרעה (אגואיסט) למצב תודעתי של משה (אלטרואיסט).
אני חושב שאפשר לאמר שיש פואנטה לסיפור הזה והיא שבסופו של דבר פרעה בהמשך דרכו עשה תשובה. ואולי המסר הוא שכל אחד מאיתנו יכול להשתנות.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

במישור הפיסי: כשתלמיד עם בעיות ברך מגיע אליי ומבקש ממני שאעזור לו, רוב הסיכויים שאתן לו תרגילים/תנוחות שמחזקות ומגמישות את שרירי הירך שלו כי כנראה שהשרירים האלה מנוונים/חלשים ולכן לא תומכים בברך כמו שצריך. כוונתי היא להאיר/להעיר/להכות את התודעה של אותו תלמיד לעשות שינוי.

במישור הרוחני: מטרת תרגול יוגה היא חיבור לתודעה העליונה. כדי שנוכל להתחבר לתודעה העליונה, עלינו להשקיט את התודעה (״יוגה היא השקטת גלי התודעה״, סוטרה 2 ביוגה סוטרה של פטנג׳לי). ישיבה שקטה על בסיס יומי עוזרת להשקיט את התודעה ולהתחבר למימד רוחני גבוה יותר. הישיבה עצמה כבר מאירה/מכה את התודעה. ההתבוננות במחשבות שלנו או גם התבוננות בטבע מאפשרת לנו ״לנקות״ את הרעש הבלתי פוסק בראש שלנו ולראות את החיים בצורה בהירה יותר.

שבת שלום ומבורך

נ.ב. השראה לכתיבה מהדברים של הרב אריק נווה על הפרשה.

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה