הפרטים הקטנים שמובילים לאינסוף/פרשת דברים/חומש דברים

ט׳ באב ה׳תשע״ט (אוגוסט 10, 2019)

בשבת הקרובה מתחילים לקרוא חומש חדש, חומש דברים. חומש דברים זה כביכול תוספת לארבעה חומשים שמשה קיבל מהבורא: בראשית, שמות, ויקרא ובמדבר. תוספת שכביכול משה כתב מדעתו כאדם לאדם. משה מתחיל לאמר לבני ישראל דברים, מלשון דיבורים. משה דיבר לבני ישראל פרטים בעבר הירדן לפני הכניסה לארץ ישראל. ״אלה הדברים אשר דיבר משה אל כל ישראל בעבר הירדן..״. וגם, דבר בהיפוך אותיות רבד. משה מוריד את חוכמת הבורא לרובד המתאים לעם. משה מפרט לנו דברים מתוך דברים. הוא מראה לנו עוד זוויות. עוד רבדים בדברים. להבין דבר מתוך דבר ולהטמיע למציאות שלנו.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

בתרגול יוגה המון פרטים. המון דברים, דיבורים ופרטים נמסרו לנו כדי לתרגל נכון. התמדה וקביעת זמנים קבועים והשקעה מביאים להארה איטית אך מתגברת, מתפתחת ונושאת פירות. בכל שלב נדמה שאי אפשר לדייק יותר ואין יותר לאן להתקדם ובכל זאת מגלים עוד דיוק ועוד התקדמות.
בכל פעם שחושבים שמגיעים לשיא הפיסי מגלים שיש עוד כמה מ״מ ושאפשר עוד כמה שניות.
בכל פעם שחושבים שהבנו, מגלים שיש עוד הבנה יותר דקה ויותר מזוככת.
ביוגה אין דבר כזה ״הגעתי״. אם הגעת – סימן שנעצרת. זה לא אומר שהגוף לא יכול יותר, זה אומר שאתה החלטת שאין עוד לאן להתקדם. שאתה שמת גבול ליכולת שלך.
הדרך יכולה להיות קשה ומייגעת (אך מתגמלת), עוסקת בפרטי פרטים שרק כשהם מופנמים לגמרי אפשר להתקדם.
ישנה נקודה שבה נמצאים בשיא המתיחה (בשיא של התנוחה) אך בהרפייה מוחלטת – זו הנקודה שבה מבינים את הקסם של היוגה שאליה מתמכרים.

שבת שלום ומבורך

נ.ב. ההשראה לכתיבה השבוע ממאמר שנכתב ע״י תלמידה (שלא הזכירה את שמה) בקורס מורים ליוגה במכללת אילמה.

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה