כדאי להיות נזיר?/פרשת נשא/חומש במדבר

ז׳ בסיון ה׳תש״פ (מאי 30, 2020)

קריאת התורה השבוע מציגה בפנינו את הנזיר ואת המגבלות שחלות עליו. לנזיר אסור לשתות יין או מוצרים שעשויים מענבים. נאסר על הנזיר להסתפר ולבוא במגע עם מת. המוטיבציה של הנזיר היא להשיג קדושה גבוהה יותר וקירבה לבורא עולם.
הנזיר המפורסם בתורה הוא אולי שמשון הגיבור.
מהי העמדה של התנ״ך לגבי נזיר? עם כל השבחים לנזיר ויראת השמיים שיש לנזיר, התנ״ך אינו מעודד אותנו להיות נזירים. הרעיון מאחורי זה הוא שבורא עולם נותן לנו שפע ואם נותנים לנו שפע אז כדאי לקבל אותו ולא לבעוט בו. האמונה היהודית היא ש ״השמים שמים לה׳ והארץ נתן לבני אדם״.  הבורא רוצה שנהנה ממה שהוא נותן לנו. פסוק מוכר בתהילים: ״יין ישמח לבב אנוש״. הנזירות איננה נחלת הרבים אלא לבודדים בלבד כמו שמשון הגיבור.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים? 

לפי מיטב ידיעותיי היוגים היום נחלקים בגסות לכמה קבוצות:
1.    יוגים שלומדים והולכים בדרך היוגה במסגרת חיי משפחה. הבולטים שביניהם הם: קרישנאמצ׳ריה, פטאבהי ג׳ויס, איינגאר, דסיקשר ועוד.
2.    יוגים שחיו חיי משפחה והחליטו לפרוש מחיי משפחה והחיים הגשמיים ולהתעסק בחיים רוחניים בלבד. בסרט שצפיתי בו לפני כ 15 שנים על חייו של היוגי נאמר שחיים כיום בהודו כ 15 מליון יוגים מהקבוצה הזו. היוגים האלה נישאים ומולידים ילדים ובאיזשהו שלב בחיים מתנתקים מהמשפחה ועל ידי פרישות והתבודדות מנסים להתקרב לאמת/בורא.
3.    יוגים שבחרו לא להינשא ולחיות חיי נזירות כל ימי חייהם כמו שיבננדה.

בנימה אישית, את השורות האלה אני כותב בעיר העתיקה בצפת עם נוף להר מירון. העיר הזאת תמיד מחברת אותי חזק לשורשים שלי היהודיים, לחשיבות של חיים בחברה וחיי משפחה. בנוסף, חכמת היוגה נוכחת בחיים שלי כי החכמה הזאת עוזרת לי ביחסים שלי עם עצמי ועם אחרים ולקהל שאני עובד עימו.

לקראת חג שבועות אני מאחל שנהנה מהיין המעולה של ארץ ישראל. אני באופן אישי נהנה מיינות ה״אור הגנוז״ בגליל 🙂

חג שבועות שמח!

שבת שלום ומבורך,
עדי

נ.ב. השראה לכתיבה מהדברים של הרב ישראל לאו על הפרשה.

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה