מהי שמחה אמיתית?/פרשת וזאת הברכה ושמחת תורה/חומש דברים

כ״א בתשרי ה׳תשפ״א (אוקטובר 9, 2020)

פרשת וזאת הברכה נקראת בשמחת תורה. שמחה זו מצוה. למה מצוה? כי היא לא באה לנו באופן טבעי. מה בא טבעי? הוללות. התרגשות זמנית שעוברת כמו ששומעים שיר ואנחנו שמחים לרגע. זו לא שמחה. ובכל זאת מה זו שמחה? שמחה היא מצב קבוע בנפש שבא מבפנים. שמחה לפי הרב יהודה אשלג (בעל הסולם) היא מצב של שלמות. שמחה אמיתית לאדם היא ראי של שלמות. מה זה שלמות, להיות שלם? מצב שבו יש לנו את מה שאנחנו רוצים. בשפת הקבלה זה שהכלי (הרצון) שלי מלא באור. אם אין לנו את מה שאנחנו רוצים, אנחנו בחסרון. חסרון מוביל לעצבות. כשהכלי מלא באור החסרון מתבטל. לדוגמא: אם אני רעב אני נמצא במצב של חסרון. אני אוכל, שובע ואז נעלם החסרון והכלי שלי מלא באור.

 

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

הלב של היוגה הוא ״גמישות״. בתי הספר ליוגה בעולם פתוחים בפני כל אדם המחפש שלמות גבוהה יותר עם עצמו. ״תורת הגמישות״ היוגית היא לא רק פעילות גופנית. היא מורכבת מכמה רבדים:

  1. ברובד החיצוני – להיות גמיש זה לא להילחם אלא לזרום. זרימה ותנועה זה סוד לחיים טובים.
  2. ברובד הגופני – להיות גמיש זה להיות בריא. כלב שמתעורר משינה, קודם כל עושה ״מתיחת יוגה״ קטנה – כלב מביט מטה:)
  3. ברובד עמוק יותר – אם קשה לנו או כואב לנו – לא לברוח (האינסטינקט הראשוני שלנו הוא להתכווץ ולסגת) אלא להיעשות יותר מודעים ולהרפות.

הדרך היוגית היא לא להתכווץ אלא להיות שם, להביא את המודעות להרפות.

אחרי שההרפיה תושג אולי נוכל לעשות צעד נוסף קדימה לכיוון השמחה הפנימית האמיתית והשלמות. המצב בו יש לנו את מה שאנחנו רוצים.

בשמחה – אותיות מחשבה. הכל בראש. אנחנו יכולים לבחור לזרום ולהיות שמחים.

שבת שלום וחג שמח!

עדי

נ.ב. השראה לכתיבה מהדברים של הרב יובל אשרוב על הפרשה ושמחת תורה. וגם, מהסבר של נסים אמון על מהי יוגה?

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה