מסע/פרשת ויצא/חומש בראשית

ט׳ בכסלו ה׳תש״פ (דצמבר 7, 2019)

בפרשת ויצא יעקב עובר מסע של ייסורים לא כל כך מוסברים. אח שלו (עשו) רודף אחריו. הוא צריך לגנוב מאבא שלו את הברכות ובעקבות המעשה הזה עשו שונא אותו. אמא שלו (רבקה) שולחת אותו לאחיה לבן. הוא הולך לבית המדרש של שם ועבר. הוא יושב ולומד שם 14 שנים. הוא לא ישן ואוכל מעט. הוא לא שוכב. לאחר מכן הוא נע ללבן ורש״י מפרש שזאת הפעם הראשונה מזה 14 שנים שהוא שוכב על הרצפה. ועוברות עוד 6 שנים. סה״כ 20 שנה עד שהוא חוזר ארצה. כביכול לוקחים מישהו שהוא איש תם ויושב אוהלים ושולחים אותו למקומות שלא קשורים לנפש שלו. המסע ממשיך, אשתו מתה בדרך, אונסים את הבת שלו, גונבים את הבן שלו וכו׳.
השאלה היא למה צדיק צריך לעבור מסע שכזה?
יש צורך להבין את המושג של שכר ועונש. לפי פנימיות התורה שכר זה גילוי (האור האלוקי) והעונש הוא הסתרה (של האור האלוקי). אם היו שואלים את יעקב אם הוא סובל, התשובה כנראה הייתה שלא, כי הוא הבין שהוא עובר מסע ועובד במסגרת ההארה. זאת עבודת חייו, לגלות את האור האלוקי בשלמותו.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

יוגה היא מסע של התפתחות. וכמו בכל מסע אנחנו נפגשים בקשיים שלעתים גורמים לנו לסבל. באופן אישי, כשהתחלתי לתרגל יוגה דחפתי חזק מדי את הגוף שלי לתנוחות מתקדמות כמו גשר וכתוצאה מכך הרגשתי עומס גדול בפרק כף היד והגב התחתון. בהמשך כמורה, הדגמתי הרבה מהתנוחות תוך כדי השיעורים והרגשתי שהגוף נשחק. כבר שנים שמצאתי את האיזון בתרגול שלי ובהוראה שלי. בעקבות הקשיים והפציעות במהלך הדרך קיבלתי הבנה עמוקה יותר בביצוע התנוחות ולמדתי איך ללמד בצורה בטוחה והדרגתית את התנוחות.
הכלים של היוגה עונים על צרכים רבים שיש לכל אחד מאתנו היום. ההבנה שיצאנו למסע ועוברים עליות וירידות חשובה. הכח של ״ויצא״ מחבר אותנו לכח של יציאה והצבת מטרות בהתמודדות ובהתמדה.

שבת שלום ומבורך

הקדשה לידידי הטוב יוסף חי שחוגג בשבת הקרובה בר מצוה ומתחיל מסע של חיים.

נ.ב. השראה לכתיבה מדבריו של הרב אריק נווה על הפרשה.

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה