סטייק או מנגו?/פרשת בראשית/חומש בראשית

כ״ז בתשרי ה׳תשפ״א (אוקטובר 15, 2020)

״בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ.. ויאמר אלוקים.. הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע אשר על פני כל הארץ.. ואת כל העץ אשר בו פרי עץ זורע זרע לכם יהיה לאוכלה״.

כתוב במפורש שהמזון שלנו הוא מהצומח.

האם בעלי החיים נוצרו עבורנו? ״ורדו בדגת הים ובעוף השמים ובכל חיה הרומשת על הארץ״. פירושו של הפסוק היא שניתנה ריבונות לאדם על החי אך ריבונות אינה אומרת שמותר לגרום לבעלי החיים צער או שהם נוצרו עבור האדם. חז״ל הקפידו על צער בעלי חיים כבבת עיניהם. צער בעלי חיים היא מצווה מהתורה. כמעט בכל מפעלי התעשייה מן החי מתעללים בבעלי החיים במשך כל שנות חייהם. זה לא יעלה על הדעת.

מדוע נהייה עניין גדול בציבור דווקא בזמן הזה בנושא של צער בעלי חיים? היום בפעם הראשונה בהיסטוריה, חייהם של בעלי החיים ולא מותם הוא הזמן הגרוע ביותר עבורם.

 

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

בשמונה השנים האחרונות התזונה שלי טבעונית. קיבלתי החלטה ביום אחד מתוך מניע בריאותי לחזק את גופי, החיות שבי ומערכת החיסונית שלי. עם הזמן הבנתי שחשוב לי גם המניע האידיאולוגי ואיכות הסביבה.

התזונה היוגית היא צמחונית. אחת הסיבות לצמחונות ביוגה נובעת מהכלל הראשון משמונת האברים של פטנג׳לי: אהימסה או אי פגיעה. אי פגיעה בכל יצור חי. מתוך הסתכלות שכולנו אחד וכולנו ניצוץ של הבורא. אם אני פוגע בכל יצור חי (חיה, אדם וכו׳) אני למעשה פוגע בעצמי.

 

פרשת בראשית היא הפרשה הראשונה בחמישה חומשי תורה. הפרשה היא הזרע לכל התורה והיא נותנת לנו את הכח להתחיל מבראשית. להחזיר לנו את מידת החמלה והרחמנות ולהראות לנו את הדרך חזרה לגן העדן שבתוכנו.

שבת שלום ומבורך,

עדי

נ.ב. השראה לכתיבה מהדברים של אסא קיסר על טבעונות ביהדות

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה