שבטיות – הנוסחה לאחדות / פרשת במדבר / חומש במדבר

כ״ט באייר ה׳תשפ״א (מאי 11, 2021)

השבוע אנחנו מתחילים לקרוא חומש חדש. חומש במדבר. חומש במדבר נקרא גם חומש הפקודים. החומש פותח במִפקד של כל בני ישראל לשבטיהם, יוצאי מצרים. מה כל כך טוב בחלוקה לשבטים? למה עם צאתם של בני ישראל מהשעבוד המצרי, מפתחת התורה את ההפרדה לשבטים במקום להביא לביטול הקבוצות השונות בעם ולאחד? האם לא טמון בחלוקה שבטית זו זרע המחלוקת, שליווה את העם לאורך הדורות? עיון מעמיק מגלה שדווקא ההיפך. שמירת הייחוד השבטי הינה הערובה היחידה לשמירת אחדותו של עם ישראל.
כל שבט ושבט מסתדר לפי סדר מופתי סביב המשכן (אוהל מועד), סביב הלב, הנשמה, מקור הכח. למעשה 12 השבטים מייצגים דרכים שונות של התחברות לכח הבורא (ראובן – מלשון ראייה. שמעון – מלשון שמיעה. יששכר – היו לומדים תורה. זבולון – עסקו במסחר ופרנסו את לומדי התורה, ועוד).
כל אחד מהשבטים בא לידי ביטוי בצורה אחרת ותורם את תרומתו לכלל וכולם יחד מאוגדים סביב אותה התכלית.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

היוגה היא דרך להתפתחות אישית, לחיבור, לאיחוד. בימינו אנחנו מוקפים בהמון סגנונות לתרגול יוגה. אשטנגה ויניאסה יוגה – יוגה דינאמית שמתאימה בדרך כלל לאנשים צעירים. איינגאר יוגה שמתמקדת בדיוק בתנוחה. שיבננדה יוגה – יוגה קלאסית שעוזרת לגוף לשמור על מצב בריאותו התקין. ועוד ועוד שיטות רבות וטובות. המשותף לכל השיטות האלה הוא יוגה. חיבור. היוגה מתאימה לכולם ולכן כל אחד יכול לבחור את השיטה שמתאימה לו כדי לעשות את ההתפתחות הרצויה לו. אפשר גם לאמץ עקרונות חשובים מכל שיטה ולסגל דרך ייחודית בה אנחנו באופן אישי באים לידי ביטוי בצורה הכי טובה ומלאה בעולם הזה.

לסיום: ״היום שבו נולדת, הוא היום שבו החליט הקדוש ברוך הוא שהעולם אינו יכול להתקיים בלעדיך״, רבי נחמן מברסלב.

שבת שלום ומבורך,
עדי 🙏

נ.ב. השראה לכתיבה מהספר פרשה ולקחה של משה גרילק. וגם, מהדברים של רפאל כהן על הפרשה.

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה