של נעליך/פרשת שמות/חומש שמות

כ״א בטבת ה׳תש״פ (ינואר 18, 2020)

כולנו מכירים את המשפט המפורסם: "של נעליך מעל רגליך כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש הוא". הרב מיכי יוספי הסביר פעם איך החסידות לקחה את המשפט הזה והפכה את כל המשמעות שלו.
לכאורה, על פי הפסוק, האדם צריך להוריד נעליים וללכת למקום רחוק וקדוש כדי לעשות מהלך של שינוי, אבל הפירוש החסידי הוא הפוך:
של נעליך – תוריד מעליך את מה שנועל אותך.
מעל רגליך – מעל ההרגלים שלך.
כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש הוא – לא תמיד אתה צריך לחפש מקום אחר, לעבור דירה, לעבור למדינה אחרת, להחליף קריירה וכו'.
המקום אשר אתה עומד עליו (עכשיו) אדמת קודש הוא. המקום שבו אתה נמצא כעת יכול גם הוא להיות קדוש. רק תוריד מעליך את ההרגלים שנועלים אותך.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

הניאמה הראשונה מתוך 5 (כללי מוסר ביוגה) היא סאוצ'ה – ניקיון, טוהר.
כשאנחנו נכנסים לסטודיו אנחנו מורידים נעליים. יכולנו גם להוריד נעליים ליד המזרן שלנו בסטודיו.
אנחנו מורידים נעליים כי אנחנו רוצים לשמור על הניקיון והטוהר של חדר התרגול. בתרבויות המזרח נהוג לחלוץ נעליים בכניסה לבית. ברמה המעשית, נעליים נושאות עימן לכלוך. ברמה עמוקה יותר, חליצת נעליים היא הצעד הראשון לקראת מהלך של שינוי. אני משיל מעצמי משהו כדי לאפשר למשהו חדש להתקבל.

לאלה שרוצים לקחת את הרעיון הזה עוד צעד אחד קדימה אולי כדאי גם לכבות את הטלפון (או לא להביא אותו בכלל). אולי אם נסגור את מה שפתוח, נוכל לפתוח את מה שסגור🙂

תרגול יוגה הוא תרגול של גוף-נפש. הגוף שלנו אלוקי, ולכן כאשר אנחנו משמחים את גופנו (במידה כמובן, אין הכוונה לענג את הגוף ברוב שעות היממה) אנחנו עושים עבודה רוחנית, עבודה שבקדושה.

שבת שלום ומבורך!

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה