באמת יש לנו בחירה חופשית? / פרשת בוא / חומש שמות

ז׳ בשבט ה׳תשפ״א (ינואר 20, 2021)

שבע מכות ניחתו על מצרים בפרשה הקודמת ופרעה עדיין לא נכנע. בפרשה שלנו השבוע המצרים מקבלים שלוש מכות נוספות ורק לאחר המכה העשירית – מכת בכורות, פרעה מחליט לשחרר את בני ישראל ממצרים. פרשת בוא היא פרשת יציאת מצרים. הלב של פרעה הוא לב הפרשה לדעת חלק מהמפרשים. הוא מסכים לשחרר את בני ישראל ורגע אחרי מתחרט. האם פרעה הקשיב לליבו או שהיו אלה מכות מצרים ששכנעו אותו לשחרר את בני ישראל? האם אולי היתה לפרעה סיבה אחרת לשחרר אותם? מדוע התחרט ושינה את דעתו? האם באמת היתה לפרעה בחירה חופשית? האם פרעה באמת היה רשע?
בפנימיות התורה: פרעה מסמל את היצר הרע. משה מסמל את היצר הטוב.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

הבחירה החופשית אכן קיימת אצלנו בני האדם. זה מה שמבדיל אותנו מן הבהמה. לבהמה אין בחירה חופשית. לדוגמא: לפי תורת הבריאות הטבעית והיוגה ככל שנתמיד באורח חיים בריא כך הגוף שלנו יהיה מחוסן יותר מפני מחלות. אם אני מחליט ומתמיד לאכול אוכל בריא, לעשות פעילות גופנית, לנהל מערכות יחסים טובות, אזי סיכוי טוב שבאמת אהיה בריא. כל החלטה נוספת בכיוון הזה של יצירת ושמירת אורח חיים בריא תהיה קלה יותר.
אבל החשבון הזה עובד גם בכיוון השני. אם אני מחליט לזייף בתזונה ובוחר לאכול פעם בשבוע צ׳יפס, הסיכוי שאמשיך לאכול צ׳יפס פעמיים שלוש ויותר בשבוע רק יגבר וככל הנראה ה"בחירה" המקורית כמעט כבר אינה קיימת. היצר ה"רע" טבעו להתגבר, כשם שהיצר "הטוב" טבעו להתגבר. רק צריך לבחור באיזו דרך ללכת, מהו היצר הקובע…. אנקדוטה מעולם היוגה: איזה תנוחה הכי קשה לביצוע? תשובה: לפרוש את המזרן . חשוב להתחיל תנועה בכיוון מסוים ואז גובר הסיכוי שהתנועה הבאה תהיה קלה יותר. עוד דוגמא מעולם ההתמכרויות: אדם שמכור לסיגריות או קפה. בפעם הראשונה שמעשנים או שותים קפה, יש לנו 100% בחירה חופשית אבל ככל שנעשן או נשתה קפה יותר, הבחירה החופשית מצטמצמת. ״פרעה״ משתלט עלינו, במקום ״משה״.
אז למי אנחנו קרובים יותר? לפרעה או למשה? פרעה מלשון פרוע, או משה כמושיע?
כשם שמשֶׁה נמשה מן המים, כך בתקופת התורה משֶׁה מוֹשֶה את בני ישראל מעבדות לחירות ומצילם, ולמעשה עד היום דמותו מסמלת עבור כולנו השראה וכח להתגבר על היצר הרע.

שבת שלום ומבורך,
עדי

נ.ב. השראה לכתיבה מהדברים של סיון רהב-מאיר על הפרשה.

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה