גירל פאוור/פרשת פינחס/חומש במדבר

י״ט בתמוז ה׳תש״פ (יולי 11, 2020)

 

את בנות צלפחד, הנדל״ניסטיות הראשונות של המקרא, אנחנו פוגשים בחומש במדבר. חמש אחיות (מחלה, נעה, חגלה, מלכה ותרצה) שלא פוחדות ללכת כנגד כל הסיכויים, להתייצב מול משה רבנו בימים שבהם רק לגברים הייתה הזכות לרשת ירושה ולהבהיר: זה שאבא שלנו היה חשוך בנים, לא אומר שאפשר לדלג עלינו בחלוקת השלל.
הסיפור בפרשה הוא שבני ישראל מתלוננים ולא מתלהבים להיכנס לארץ ישראל אך מצד שני, בנות צלפחד דורשות בהתלהבות ובאהבה לארץ ישראל נחלה בארץ, דווקא בזמן שאין ביקוש ומצב רוחו של העם ירוד. בעיתוי מפתיע, בזמן שהעם משמיע קולות לחזור למצרים, בנות צלפחד מגלות אופטימיות ונחישות והן מאמינות בחלום שנראה אז מאד רחוק. ביקשו וקיבלו!
איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

תמיד האמנתי שהכח הנשי עצמתי ביותר ושנשים יכולות להשיג מה שהן רוצות. בעולם של היום אין צורך לשכנע אף אחד באמת הזאת. היא מוכחת.
עד לפני כמעט מאה שנה תרגול האת׳ה יוגה (היוגה הפיסית) הייה נחלתם של גברים בלבד. היו כמה נשים פורצות דרך שעמדו על כך שהן רצו ללמוד ממאסטרים גברים והצליחו!
הראשונה הבולטת שביניהן היא אינדרה דווי, התלמידה הראשונה של קרישנאמצ׳ריה, אבי היוגה המודרנית. היא ביקשה ללמוד מקרישנאמצ׳ריה אבל הוא סירב. לאחר שכנוע נוסף הוא הסכים ללמד אותה.
הפופולריות שזכתה לה דווי באמריקה וספרי היוגה שכתבה זיכו אותה בכינוי: ״הגברת הראשונה של היוגה״.
אינדרה דווי הייתה פורצת דרך משמעותית למורות ליוגה רבות בעולם. למעשה, רוב המורים ליוגה בעולם כיום הן נשים!

שבת שלום ומבורך,
עדי

נ.ב. השראה לכתיבה מהדברים של ענת לב-אדלר על הפרשה וגם של רפאל כהן על הפרשה.

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה