כח הדיבור/פרשת מטות-מסעי/חומש במדבר
כ״ו בתמוז ה׳תש״פ (יולי 18, 2020)
הפרשות מטות-מסעי הן שתי הפרשות שמסיימות את חומש במדבר. במדבר זה אותיות מדבר. במדבר זוכים לכח הדיבור.
הפרשה פותחת בנושא נדרים. ״איש כי ידור נדר״. מה העניין בנדר? התורה באה ללמד אותנו על כח הדיבור. לטוב ולרע.
הדיבור שלנו הוא לא סתם אוסף מילים שנזרקות לחלל האוויר. הדיבור באמת בורא מציאות.
אדם שאומר שממחר אני מתחיל לעשות כך וכך ולא עושה את מה שאמר יוצר סתירה בנפש שלו.
לדוגמא: ממחר אני מתחיל לעשות שכיבות שמיכה. כל הצהרה כזאת יוצרת בנפש רישום שקשה להסיר.
ולכן כל כך חשוב לעמוד בדיבור כי אם אני מזלזל בכח המילים שלי אז אני חי בשקר עם עצמי ומרגיש קצת מנותק מהעולם.
איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?
האיבר הראשון משמונת האיברים של היוגה הוא יאמה. הדיברות האוניברסליות של המוסר. ישנן חמש יאמות.
היאמה השנייה נקראת סאטיה או אמת. לדברי מאהאטמה גאנדהי: “האמת היא האלוהים והאלוהים הוא האמת”.
כאשר קיימות מחשבות של אמת, כאשר הלשון דוברת אמת, וכאשר החיים מבוססים על אמת אזי מתאים האדם לאיחוד עם האינסוף.
הסאטיה מתבססת על אמת מושלמת במחשבה, בדיבור, ובמעשה.
בנימה אישית, לדעתי העולם היום, באינטראקציה בין אנשים, הפך לקצת יותר קר מבעבר.
כולם מתכתבים אחד עם השני במקום להרים טלפון וליצור קשר קצת יותר אינטימי.
השם המלא שלי הוא עדי יאיר פנחסי. בשנים האחרונות הגעתי לתובנה שעליי להאיר (עדי יאיר) בעיקר על ידי דיבור.
אולי מילה טובה וחיוך. הדיבור בטלפון או פנים אל פנים מרגיש לי יותר אישי ולכן אני משתדל להתכתב פחות ולדבר יותר.
לשמחתי, אני בא במגע עם לא מעט אנשים כל יום אז הדיבור עם אנשים בא לידי ביטוי לעתים תכופות.
שבת שלום ומבורך,
עדי
נ.ב. השראה לכתיבה מ ״פרשה ברגע״ ב ynet ומסיכום ״אור על היוגה״ של איינגאר מאת זהרה נחשול.
נ.ב.ב. ניפגש בשבוע הבא – בלי נדר.