״להתיישר״ עם חוקי הטבע / פרשת ואתחנן / חומש דברים

י״ד באב ה׳תשפ״א (יולי 23, 2021)

פרשת ״ואתחנן״ נקראת בשבת שאחרי תשעה באב. הפרשה חוזרת שוב על עשרת הדיברות ומזהירה מפני עבודת אלילים. משה מרבה להזהיר את העם ולהזכיר לו שיש חוקים ומשפטים שנועדו לטובתם.

בימים אלו מגיעה לסיומה תקופה לא קלה. מסתיימים להם 21 ימי דין עמוסי ״מתח גבוה״ שהתחילו בתאריך י״ז בתמוז והסתיימו בשיאם בתאריך תשעה באב.

אנו למדים שכל הצרות נובעות בשל התנהגות אנושית קלוקלת. אנשים יוצרים שליליות ולפי החוקים – השליליות הזו צריכה לחזור אל האדם בחזרה. לאחר תשעה באב ובמיוחד החל מט״ו באב (חג האהבה) המגמה מתהפכת והאנרגיה ״באוויר״ משתנה. יש זמנים מסוימים בשנה בהם השליליות באה לידי ביטוי יותר מאשר בזמנים אחרים. ודווקא מהמקום הנמוך הזה, זה בדיוק הזמן לעשות שינוי לטובה, לתקן את הפגמים, למלא מצברים ולפרוץ קדימה עם כוחות מחודשים.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

היום סיימנו בסטודיו סדנה בת שבועיים – ״אתגר המדיטציה והפראניאמה״. הגענו לתרגל בעיקר נשימה בשעות 05:45-06:45 בבוקר. העולם שקט בשעות האלה, יש אפשרות להתחבר לשקט הזה ולהתבונן בעצמנו בקלות רבה יותר.

שמעתי פירוש מעניין השבוע על הפסוק: ״הבא להורגך השכם להורגו״. כולנו מכירים את כלל המוסר הזה. לאדם מותר להתגונן ולהציל את חייו במחיר חיי מי שמסכן אותו כהגנה עצמית.

הפירוש ששמעתי מפרש את ״הבא להורגך״ – היצר הרע (התאוות שלך) בא להרוג אותך. ״השכם להורגו״ – אם תשכים לקום מוקדם בבוקר אז יש לך יתרון על היצר הרע, הקדמת אותו, השגת אותו.

בריאות טובה יותר לכולנו עשויה להתבטא בחזרה לחיים שמסונכרנים עם מחזוריות הטבע. קימה בזריחה ושינה קצת אחרי הזריחה. לרובנו, חיים כאלה קשים ליישום אבל כדאי אולי לזכור שהגוף אוהב להיות מיושר עם חוקי הטבע.

 

שבת שלום ומבורך,

עדי

נ.ב. השראה לכתיבה מהדברים של רפאל כהן על הפרשה.

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה