בבואך ובצאתך/פרשת כי תבוא/חומש דברים

י״ד באלול ה׳תש״פ (ספטמבר 3, 2020)

פסוק מוכר לכולנו מהפרשה הוא : ״ברוך אתה בבואך וברוך אתה בצאתך״. ברמה הבסיסית זוהי ברכה לאדם שבצאתו בבוקר מן הבית, ובשובו בערב, הוא יהיה מבורך. פירוש אחד של חז״ל הוא בפן הלאומי – ברוך אתה בבואך לארץ ישראל, וברוך אתה בצאתך ממנה לגלות. כלומר, זוהי ברכה לעם לשמירה ולהצלה בכל הגלויות והתפוצות לאורך השנים. בפירוש של רש״י, הפסוק נאמר על הכניסה והיציאה שלנו מן העולם, ועל הניסיון לשמור על שלמות לאורך המסע הזה: ״שתהא יציאתך מן העולם בלא חטא, כביאתך לעולם״. כשם שהתינוק נולד טהור ונקי ממעשים רעים, כך האדם צריך לשאוף, עד סוף ימיו, לשמור על עד כמה שניתן על המצב הראשוני הזה. להיות ברוך בבואו אל העולם, ולהיות ברוך גם בצאתו ממנו.

איך זה רלוונטי לנו היום כיוגיסטים?

תנוחות היוגה מטהרות ומנקות לנו את הגוף הפיסי על ידי פליטת רעלים דרך הזיעה. תרגילי הנשימה מנקים לנו את הריאות ודרכי הנשימה דרך נשיפת פחמן דו חמצני וכך הגוף נעשה בסיסי יותר (גוף בסיסי ולא חומצי הוא גוף בריא). אבל כמו שאנחנו יודעים יוגה מטפלת בגוף ובנפש. במהלך כל השנה (ובמיוחד עכשיו בחודש אלול) יש לנו הזדמנות לנקות את הנפש על ידי בקשת סליחה והכרת תודה. יוצא שבמהלך כל השנה, יום יום אנחנו עסוקים בניקיון. אנחנו ממש פועלי ניקיון. ואם לא נהיה פועלי ניקיון יש סיכוי שהגוף ייצא מאיזון והרי השאיפה שלנו היא לשמור על איזון גוף נפש.

אז כמו שהגענו לעולם טהורים, כך אנחנו רוצים לצאת מהעולם טהורים כי למעשה כל המציאות היא אחד. אם אני מלכלך פיסית את הגוף שלי או מלכלך על מישהו אחר או מלכלך גן שיצאתי לבלות בו הרי אני משאיר לכלוך לאחרים. אבל למעשה כולנו אחד, מחוברים ברשת. כולנו נשמה אחת.

מאחל שנדע לשמור על עצמנו (המחשבות, הדיבורים והמעשים שלנו) ועל הסביבה שלנו כך שנשאיר את העולם עוד יותר נקי מאיך שקיבלנו אותו.

שבת שלום ומבורך,

עדי

נ.ב. השראה לכתיבה מהדברים של סיון רהב מאיר על הפרשה.

בתמונה – חלק ממפגש הסיום של שנה א' בקורס מורים ליוגה. במהלך השנה, היה חיבור מדהים בין משתתפי הקורס. התלמידים איחלו אחד לשני איחולים לשנה החדשה וכל איחול סומן בחוט צמר כך שכולנו היינו מחוברים בסוף:)

כל הזכויות שמורות לעדי יוגה